Lykinos
36
Ennen kaikkea tanssi on Mnemosynen ja hänen tyttärensä Polymniaan suosiossa: tanssi pyrkii muistamaan kaiken. Homeroksen Kalkhaan tavoin tanssijan täytyy ”tietää, mitä on nyt ja tulevaisuudessa ja mitä on ollut” niin, että häneltä ei mene mikään ohi vaan hän muistaa oitis kaiken. Tanssi on ytimeltään esittävää ja selittävää tietoa, joka paljastaa ajatuksissa olevat ja selventää hämärän peittoamat asiat. Tanssijaakin voisi ylistää samoista taidoista, jotka Thukydides yhdistää Perikleeseen: hän tietää, mikä on oikein, ja selittää sen vakuuttavasti muille. Tässä tarkoitan eleiden selkeyttä. Mutta tanssijan koko velvollisuus turvata tanssiteoksen toteutuminen kiteytyy vanhaan tarinaan, kuten olen jo todennut, ja siihen, että tanssija muistaa sen ulkoa ja esittää sopivalla tavalla.
37
Tanssijan täytyy tietää kaikki alkaen kaaoksesta ja maailman synnystä aina Egyptin kuningatar Kleopatraan asti.
Nyt voimmekin käsitellä sitä, mitä tanssijan kokonaisvaltaiseen oppineisuuteen kuuluu. Tanssijan tulee tietää Uranoksen kuohitseminen, Afroditeen synty, titaanien taistelu, Zeuksen synty, Rhean juoni korvata lapsi kivellä, Kronoksen vankeus, kolmen veljeksen perinnönjako.
38
Sitten tulevat gigantomakhia, tulen varastaminen, ihmisten muotoilu savesta, Prometheuksen rangaistus ja molempien Erosten voima. Näiden jälkeen Deloksen erehdys, Leton kärsimykset, Python surma ja Tityoksen juoni sekä maan keskipisteen löytäminen kotkien lennon avulla.