Lykinos

80

Olen puhunut tanssin hyvistä puolista, joten sinun on aika kuulla jotain myös huonoista. Vartaloon liittyvät huonot ominaisuudet ovatkin jo olleet esillä. Seuraavista esimerkeistä ymmärtänet henkisten ominaisuuksien merkityksen. Koska kaikki tanssijat eivät voi olla viisaita, monet heistä oppimattomuuttaan näyttävät tanssissaan ikään kuin vakavia kielioppivirheitä. Jotkut liikkuvat järjettömällä tavalla, jolla ei ole mitään tekemistä harpunkielen kanssa, kuten sanonta kuuluu: jalka sanoo toista kuin rytmi. Toiset liikkuvat rytmin ja musiikin mukaan mutta ilmaisevat sisällön liian myöhään tai liian aikaisin. Tällaista tanssia muistan joskus nähneeni. Eräs tanssija nimittäin esittäessään Zeuksen syntymätarinaa tanssi siihen liittyvän Kronoksen lapsensyönnin aiheen ohitse ja esittikin Thyesteen onnettomia tapahtumia, koska tarinoissa on samankaltaisuuksia. Ja eräs tanssija esitti salamaniskun saanutta Semeleä mutta yhdisti Semelen Glaukeen, joka on kuitenkin ajallisesti myöhempi <mytologian hahmo>. Tällaisten tanssijoiden takia ei mielestäni tule kuitenkaan tuomita tanssia itseään eikä vihata itse toimintaa. Meidän tulee pitää noita tanssijoita oppimattomina – sillä sitähän he ovat – ja ylistää niitä tanssijoita, jotka noudattavat tanssin lainalaisuuksia ja tanssivat taitavasti tuohon taidemuotoon kuuluvan rytmin mukaan.