Lykinos
77
Tanssijan myös täytyy liikkua sulavasti. Hänen kehonsa on oltava rento mutta kontrolloitu, jotta hän taipuu oikealla hetkellä mutta on vakaa tarvittaessa.
78
Tanssi ei eroa kovin paljon kheironomiasta, jota tavataan näyttämölajien kilpailuissa, ja se on saanut vaikutteita myös Hermeen, Polydeukeen ja Herakleen jaloista urheilutaidoista. Tämä on sinunkin helppo huomata, jos tarkkailet tanssijan jokaisen liikkeen ilmausta.
Herodotoksen mukaan silmien kautta havaitut ilmiöt ovat luotettavampia kuin korvien kautta todistetut. Tanssi kohdistuu kuitenkin sekä korviin että silmiin.
79
Tanssi lumoaa niin tehokkaasti, että kun rakastunut ihminen menee teatteriin katsomaan tanssiesitystä, hän palaa sieltä järkiinsä tulleena tajuttuaan, millaiseen onnettomuuteen rakkaus voi johtaa. Suruun verhottu ihminen puolestaan astuu ulos teatterista kirkkaammalla mielellä aivan kuin hän olisi ottanut unohduslääkettä ja – runoilijaa mukaillen – ”yrttiä pois joka huolet, harmit vie, muremuistelot kaikki”. Se, että katsojat usein kyynelehtivät surullisten tai sääliä herättävien tapahtumien kohdalla, todistaa tanssiesityksen tapahtumien todenmukaisuudesta ja katsojien kyvystä tunnistaa tanssin ilmaisemat asiat. Erityisesti Jooniassa ja Pontoksella esitettävä bakkhinen tanssi on satyyriluonteestaan huolimatta valloittanut sikäläiset jopa siinä määrin, että esityshetkellä kaikki jättävät arkiset askareensa ja istuvat päivät pitkät seuraamassa titaaneja, korybantteja, satyyreja ja maalaisia. Korkeasyntyisimmätkin ihmiset ja joka ikisen kaupungin valtaapitävät tanssivat näitä tansseja tippaakaan häpeämättä, arvostaen enemmän tanssia kuin syntyperäänsä, julkisia tehtäviään ja esi-isiensä kunniaa.