Kraton

2

Mikä se sellainen mies oikein on, hyvä Lykinos, joka on kasvatuksen läpitunkema ja joka tuntee sopivissa määrin filosofiaa mutta joka tästä huolimatta hylkää parempien asioiden opinnot ja osallisuutensa oppineiden ketjussa? Sen sijaan hän istuu auloksen huumaamana katsellen naismaista miestä, joka kietoutuu hepeniin ja hävyttömiin lauluihin, esittää rakkauden juovuttamia naisia, noita antiikin irstaimpia – Faidraa, Parthenopea tai Rhodopeta – ja jonka esitystä taputukset, livertelyt ja jalkojen töminä säestävät? Millainen mies katselee naurettavimpia asioita, joita maa päällään kantaa ja jotka eivät vähäisimmässäkään määrin sovi sinunkin edustamillesi vapaille, sivistyneille miehille? Kun siis kuulin, että sinulla on tapana viettää aikaasi tällaisissa esityksissä, en ainoastaan hävennyt puolestasi vaan surin, että istut siellä Platonin, Khrysippoksen ja Aristoteleen hylänneenä kokien saman kohtalon kuin ihmiset, joiden korvia höyhen kutittaa, vaikka maailma on täynnä muita, vakavasti otettavia konsertteja ja esityksiä – jos joku niitäkään nyt kaipaa – kuten kuorotanssia säestävien auloksensoittajien, säädyllisiä lauluja säestävien kitharansoittajien tai etenkin arvostettujen tragedioiden tai hilpeiden perinteisten komedioiden esityksiä, eli sellaisia, jotka kelpaavat kilpailuesityksiksi.