Lykinos

76

Kerron sinulle esimerkin yleisöstä, joka ei tuollaisten asioiden takia epäröinyt osoittaa huutaen mieltään. Antiokia tunnetaan sivistyneenä ja tanssia rakastavana kaupunkina. Sen asukkaat ovat tarkkoja huomioimaan yksityiskohtia myöten, mitä näyttämöllä puhutaan ja tehdään, niin että keneltäkään ei jää mikään huomaamatta. Kun pienikokoinen tanssija tuli lavalle ja tanssi Hektorin roolin, yleisö huusi yhteen ääneen: ”Hohoi Astyanaks, missä Hektor on?” Toisella kerralla ylettömän pitkä tanssija ryhtyi tanssimaan Kapaneuksen osaa ja oli hyökkäämässä Theban muureja vastaan. ”Harppaa muurin yli, et sinä tarvitse tikkaita”, katsojat huusivat. Ja pullean ja raskastekoisen tanssijan yrittäessä tehdä isoja hyppyjä yleisö kommentoi: ”Ethän riko lavaa!” Vastaavasti hyvin laihalle tanssijalle he huusivat: ”Parane pian!” ihan niin kuin hän olisi sairas. En ole kertonut näitä tapauksia vitsinä vaan osoittaakseni sinulle, että kokonaiset kansat ovat niin perehtyneitä tanssiin, että he kykenevät arvioimaan tanssin hyviä ja häpeällisiä ominaisuuksia.