Lykinos

33

Tässä kohdin pahoittelen lukuisia käsittelystä pois jättämiäni asioita. Mainitsen tämän, jottet luulisi minun tehneen näin tietämättömyyttäni tai oppimattomuuttani. Olen pannut merkille, että minua ennen tanssista kirjoittaneet jaarittelevat sivutolkulla kertomalla tanssin kaikki eri lajit, luettelemalla nimet ja kuvailemalla, millainen mikin tanssimuoto on ja kuka ne on luonut. Tuolla tavoin he kuvittelevat osoittavansa oppineisuutensa. Minun mielestäni tuollaisiin seikkoihin liittyvä hurmahenkisyys on mautonta ja sisällyksetöntä ulkolukua eikä kuulu tähän yhteyteen. Siksi jätänkin pois sellaisen käsittelyn.

34

Sitä paitsi haluan sinun pitävän mielessäsi, että tarkoitukseni ei ole käydä läpi tanssin koko historiaa, eikä puheeni tavoitteena ole lukuisten tanssinimien luettelointi, lukuun ottamatta alussa mainitsemiani muutamia keskeisimpiä tansseja. Sen sijaan tarkoitukseni on nyt ylistää tämän ajan tanssia ja osoittaa, kuinka paljon se sisältää huvia ja hyötyä, vaikka sen kehittyminen nykyiseen kukoistukseensa on suhteellisen lyhyt – kauneutensa huipunhan se on saavuttanut vasta keisari Augustuksen aikana.

Varhaiset tanssimuodot muodostavat nykyisen tanssin juuret ja perustan. Mutta nyt siis käsittelen tanssin kukintoa, sen täydellisyyttä hipovaa hedelmää, joka on huippuunsa kehittynyt. Sivuutan thermaustris– ja geranos-tanssit ja muut vastaavat – niillä ei ole mitään tekemistä tämän nykyisen tanssin kanssa. Sama koskee viiniin ja ilonpitoon liittyvää fryygialaista tanssia, jota yleensä maalaiset tanssivat viinihuuruissaan hurjin, uuvuttavin hypyin naisten säestäessä auloksella. Tällaista tavataan vielä nykyäänkin maaseudulla. En jättänyt sitä käsittelemättä tietämättömyyttäni vaan siksi, että sillä ei ole mitään tekemistä nykyisen tanssin kanssa. Platon ylistää Lait-teoksessaan tiettyjä tanssimuotoja ja pitää joitain erittäin huonoina. Hän jakaa tanssit niiden mielihyvän ja hyödyllisyyden perusteella huonoihin ja hyviin hyläten edelliset ja ylistäen jälkimmäisiä.